Посадова інструкція вчителя образотворчого мистецтва
1.1. Дана посадова Інструкція розроблена на основі тарифікаційної характеристики вчителя, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 31.08.1995 р., № 463/1268 за погодженням з Міністерством праці та Міністерством юстиції України.
Під час розробки Інструкції враховані рекомендації з організації служби охорони праці в освітніх закладах системи Міністерства освіти і науки України.
1.2. Вчитель образотворчого мистецтва призначається і звільняється з посади начальником відділу освіти з погодженням директора.
1.3. Вчитель образотворчого мистецтва повинен мати вищу педагогічну освіту за фахом.
1.4. Вчитель образотворчого мистецтва підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з навчально-виховної роботи.
1.5. У своїй діяльності вчитель образотворчого мистецтва керується Конституцією і Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також Статутом і локальними правовими актами комплексу (в тому числі правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною Інструкцією), трудовим договором (контрактом).
Учитель дотримується положень Конвенції про права дитини.
ІІ. Функції
Основними напрямами діяльності вчителя образотворчого мистецтва є:
2.1. Навчання і виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета і віку школярів.
2.2. Реалізація єдності загальнолюдського та національного змісту образотворчої освіти, неперервності та наступності її у початковій й основній школі.
2.3. Забезпечення особистісного розвитку кожного учня, збагачення його емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу і художньо-практичної діяльності, інтерпретації та оцінюванні творів образотворчого мистецтва.
2.4. Формування ціннісних орієнтирів, потреби у творчій самореалізації, у духовно-естетичному самовдосконаленні.
2.5. Забезпечення режиму дотримання норм і правил техніки безпеки в школі.
Вчитель образотворчого мистецтва виконує такі посадові обов’язки :
3.1. Здійснює навчання і виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета, проводить уроки в закріплених за ним згідно розподілу навчального навантаження класах, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.
3.2. Реалізує прийняті в школі освітні програми у відповідності з навчальним планом, Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти.
3.3. Вчитель образотворчого мистецтва обов’язково повинен вести тематично-календарне планування на кожний семестр навчального року та план-конспект на кожний урок.
3.4. Забезпечує належний рівень підготовки учнів школи з образотворчого мистецтва, який відповідає вимогам державного освітнього стандарту.
3.5. Реалізує розвиваючі, навчальні, виховні функції при викладанні предмета.
3.6. Виконує правила і норми охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, забезпечує охорону життя і здоров’я учнів під час навчально-виховного процесу.
3.7. Відповідає за:
- якісне проведення уроків з образотворчого мистецтва;
- своєчасне ведення ділової документації;
- позакласну виховну роботу з навчального предмета.
3.8. Вносить пропозиції щодо покращення умов проведення навчального процесу.
3.9. Веде в установленому порядку ділову документацію, здійснює поточний контроль відвідувань учнями уроків, успішності школярів, виставляє оцінки в класний журнал, щоденники, своєчасно подає адміністрації комплексу звітні дані.
3.10. Впроваджує в практику роботи інформаційно-комунікаційні та інші інноваційні педагогічні технології.
3.11. Допускає до занять представників адміністрації з метою контролю та оцінки своєї діяльності.
3.12. Заміняє на уроках тимчасово відсутніх вчителів згідно розпорядження заступника директора школи з навчально-виховної роботи.
3.13. Здійснює постійно зв’язок з учителями, батьками учнів.
3.14. Дотримується Статуту школи , Правил внутрішнього трудового розпорядку, інших локальних правових актів комплексу.
3.15. Добросовісно готується до проведення уроків, постійно підвищує свою професійну майстерність та кваліфікацію.
3.16. Бере участь у роботі педагогічної ради, нарад при директорові, заступниках директора, у діяльності методичних об’єднань, в інших формах методичної роботи.
3.17. Чергує по школі відповідно з графіком чергувань на перервах між заняттями, а також за 20 хв. і протягом 20 хв. після закінчення уроків.
3.18. Проходить постійні медичні огляди.
3.19. Дотримується етичних норм поведінки в комплексі, побуті, громадських місцях, які відповідають соціальному статусу вчителя.
3.20. Вчителю образотворчого мистецтва забороняється:
- змінювати розклад уроків без згоди з адміністрацією комплексу;
- відміняти, скорочувати уроки.
3.21. Дотримується санітарних норм і правил організації навчально-виховного процесу.
IV. Права
Вчитель образотворчого мистецтва має право:
4.1. Брати участь в управлінні комплексом в порядку, передбаченому Статутом школи
4.2. На захист професійної честі та гідності.
4.3. Знайомитися зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його діяльності, давати відповідні пояснення.
4.4. Захищати свої інтереси самостійно або через посередника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного розслідування, пов'язаного з порушенням учителем норм професійної етики.
4.5. На конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за виключенням випадків, передбачених законом.
4.6. Вільно обирати і використовувати методики навчання і виховання, навчальні посібники і матеріали, підручники.
4.7. Підвищувати свою кваліфікацію.
4.8. Атестуватися на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію і одержувати її у випадку успішного проходження атестації.
4.9. Давати учням під час занять і перерв обов'язкові розпорядження, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягати учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках, передбачених Статутом і Правилами внутрішнього розпорядку школи.
5.1. У визначеному законодавством України порядку вчитель образотворчого мистецтва несе відповідальність за:
- реалізацію не в повному обсязі навчальних програм у відповідності з навчальним планом і розкладом навчального процесу;
- життя і здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу;
- порушення прав і свобод учнів.
5.2. За безпечний та належний санітарний стан приміщення, в якому проводиться урок.
5.3. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи , законних розпоряджень директора та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, встановлених даною Інструкцією, вчитель образотворчого мистецтва несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.4. За застосування, в тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних з фізичним чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку вчитель може бути звільнений з посади у відповідності з трудовим законодавством і Законом України «Про освіту». Звільнення за цей вчинок не є мірою дисциплінарної відповідальності.
5.5. За нанесені школі чи учасникам навчального процесу збитки у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків учитель образотворчого мистецтва несе матеріальну відповідальність в порядку і в межах, визначених трудовим чи цивільним законодавством.
Вчитель образотворчого мистецтва повинен знати:
6.1. Предмет та методику викладання, виховні цілі, особливості змісту навчальної програми з образотворчого мистецтва.
6.2. Основні вимоги до реалізації програми з образотворчого мистецтва.
6.3. Основні засади цілісного естетичного розвитку особистості на основі свідомого розуміння поліхудожнього та полікультурного образу світу.
6.4. Навчальні, виховні, розвиваючі, освітні функції організації навчально-виховного процесу при вивченні образотворчого мистецтва.
6.5. Вимоги нормативних документів з питань безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу.
6.6. Норми оцінювання знань, умінь і навичок учнів з образотворчого мистецтва.
6.7. Вимоги до ведення навчальної документації школи.
6.8. Основні теорії методів навчання, їх класифікацію.
6.9. Цілі, принципи, організацію, нормативне забезпечення шкільної освіти, зміст і засоби оптимізації процесу навчання.
6.10. Психологічні основи диференційованого навчання, форми, методи і засоби навчально-виховного процесу.
6.11. Сутність уроку як основної форми процесу навчання і виховання.
6.12. Підходи до вибору форм, засобів і методів навчання з урахуванням конкретних умов.
6.13. Основи формування системності знань школярів.
6.14. Особливості функціонування учнівського колективу як засобу виховання школярів.
6.15. Педагогічні основи учнівського самоврядування в школі.
6.16. Методику підготовки, проведення й аналізу виховних заходів та роботи з батьками.
6.17. Сучасні методики навчання.
6.18. Основну і додаткову літературу з даного предмета.
6.19. Форми і методи вдосконалення педагогічної майстерності, узагальнення педагогічного досвіду.
6.20. Вимоги до матеріально-технічного оснащення навчально-виховного процесу.
6.21. Методику використання ІКТ на уроках.
VIІ. Кваліфікаційні вимоги
7.1. Вчитель образотворчого мистецтва повинен мати відповідну вищу освіту з фаху.
7.2. Володіти сучасними формами, методами, прийомами організації навчально - виховного процесу. Проявляти ґрунтовну професійну компетентність.
7.3. Забезпечувати свідому дисципліну школярів на уроках.
7.4. Забезпечувати результативність та якість своєї праці.
7.5. Впроваджувати інформаційно-комунікаційні та інші педагогічні технології, розробляти мультимедійні презентації та програми.
7.6. Раз на 5 років проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації з предмета і раз на 3 роки - з безпеки життєдіяльності з наступною атестацією.
7.7. Проводити вступний, первинний, цільовий та позаплановий інструктажі учнів з охорони праці та безпеки життєдіяльності під час навчальних занять з обов'язковою реєстрацією у відповідних журналах.
7.8. Ефективно застосовувати професійні знання в практичній педагогічній діяльності.
7.9. Повинен мати ціннісні орієнтації, спрямовані на культурний, духовний розвиток людини як особистості.
VIIІ. Взаємовідносини (зв'язки за посадою)
Вчитель образотворчого мистецтва:
8.1. Працює в режимі виконання встановленого йому навчального навантаження у відповідності з розкладом навчальних занять. Бере участь в обов'язкових планових загальношкільних заходах, самостійно планує діяльність, яка визначена його посадовими обов'язками.
8.2. В період канікул, які не співпадають з відпусткою, залучається адміністрацією школи до педагогічної, методичної чи організаційної роботи в межах часу, який не перевищує навчальне навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя під час канікул затверджується наказом директора школи.
8.3. Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів .
8.4. Замінюється на період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності чи вчителями, які мають відставання з навчального плану у викладанні предмета в даному класі.
8.5. Одержує від адміністрації школи матеріали нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, знайомиться з відповідними документами. Систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетентності, з адміністрацією і педагогічними працівниками школи.